На бажанні українців втамувати спрагу фрешами можна заробити мінімум 5 тис. грн на місяць. Ще 5-7 років тому, за словами Ольги Насонової, генерального директора компанії 'Ресторанний консалтинг', більше 90% відвідувачів ресторанів замовляли пакетований сік. Тепер кожен другий клієнт закладів громадського харчування віддає перевагу свіжовіджатому соку. Тяга українців до здорових напоїв стала стимулом для відкриття фреш-барів та встановлення автоматів з продажу таких соків. Рентабельність фрешевого бізнесу, за оцінкою Володимира Сергієнка, директора компанії 'Zumex Україна' (ексклюзивний дистриб'ютор професійного обладнання для виробництва свіжих соків ТМ ZumeX, Іспанія), становить 300%. Напій з автомата 'Інтерес до апаратів з приготування та продажу свіжовичавленого апельсинового соку високий - позначається пристрасть споживачів до здорового способу життя, - розповідає Олена Юшкова, комерційний директор компанії Oranfresh Ukraine (ексклюзивний партнер Оranfresh А.А.Т., Італія). - Проте продажі стримує висока вартість апаратів (акційна ціна на новий апарат становить EUR8 тис.) і соку (200 мл соку коштує 14-15 грн). Для порівняння: ціна кави-апаратів вдвічі нижче '. Разом з тим фреш з автоматів виходить дешевше, ніж у київських ресторанах, де порція свіжовичавленого апельсинового соку (250 мл) коштує від 30 грн. Фреш-автомат окупається за 1 рік, міні-бар з продажу свіжовичавлених соків - за пару місяців Проте ніхто з вендорів фреш-апаратів не здає їх в оренду. 'Ми не надаємо в оренду фреш-автомати, тому що хочемо залучити під фрешевий бізнес відповідальних людей, здатних розрахувати свої сили, - пояснює пан Сергієнко. - Фреш-автомати дорогі. До того ж культура споживання фрешу в нашій країні не на такому високому рівні, щоб розставляти їх у студентських гуртожитках і підземних переходах '. Тому охочим зайнятися цим бізнесом доведеться купувати устаткування. 'У середньому фреш-апарат окуповується за 1 рік, - стверджує Олена Юшкова. - З 1 кг апельсинів виходить два стаканчика соку. Якщо апарат встановлений в людному місці і працює щодня (наприклад, у спортивному клубі, торговому центрі, аеропорту, на вокзалі), то за день продається від 30 до 50 склянок фрешу. Собівартість однієї склянки становить, в залежності від ціни апельсинів, в середньому 4-6 грн. На місяць апарат приносить своєму власникові 5-8 тис. грн чистого прибутку '. Корисний бар Для відкриття фреш-бару знадобиться $ 12-15 тис. Значну частину суми доведеться витратити на купівлю обладнання: соковижималка для цитрусових і гранатів, соковижималка універсальна, обладнання для очищення овочів і фруктів. Також знадобляться холодильні ларі, барна стійка. Розмістити торгову точку можна на 4-6 кв. м. 'Вигідно відкривати не одну торгову точку, а створювати мережу фреш-барів. При такому підході термін окупності проекту складе близько трьох років ', - відзначає Сергій Мислицький, директор мережі фреш-барів (ТМ Fresh Factory). Постачальники обладнання для виготовлення та продажу свіжовичавлених соків пропонують міні-формат фреш-бару, для якого знадобиться всього 2-4 кв. м площі. Зокрема, за розрахунками менеджерів компанії 'Zumex Україна', така точка окупиться майже за 2 місяці (розділивши основні витрати в розмірі 70 тис. грн на щоденну прибуток 1220 грн, отримуємо 57 днів). Асортиментний ряд фреш-барів варто розширити за рахунок гарячих напоїв та закуски. 'Під фреш-барі по вул. Саксаганського ми продаємо також чай, кава та бутерброди, - повідав пан Мислицький. - Проте від реалізації кондитерських виробів відмовилися - вважаємо, що їх не можна віднести до здорової їжі '. Важлива перевага фрешевого бізнесу - незначна конкуренція. У Києві на цьому ринку працює не більше п'яти компаній. До того ж, на відміну від інших прохолодних напоїв, попит на фреш мало схильний до сезонності. 'Якщо влітку свіжовичавлений сік п'ють з метою втамувати спрагу, то взимку - отримати порцію вітамінів. Тому в холодну пору року продажі знижуються приблизно на 20%, але не падають зовсім. Таким чином, цей бізнес приносить дохід круглий рік ', - заявляє пані Юшкова. Було б місце Принципове значення для організації точки продажу свіжовичавленого соку має вибір місця: прибуток власника автомата безпосередньо залежить від кількості потенційних покупців. У безлюдному місці термін окупності автомата може розтягнутися до 5 років, а у вигідному - скоротитися до півроку. Безпрограшні місця - аеропорти, торгові центри, вокзали, вузи, офіси, магазини, тобто місця масового скупчення людей. Однак якщо автомати з продажу бутильованих напоїв можна встановлювати хоч у студентських гуртожитках, то фреш-автомати - в місцях, де мешкають забезпечені громадяни. 'Наприклад, один з наших партнерів встановив автомат в офісному центрі - після 18.00, у вихідні та святкові дні автомат простоює (а як показує практика, в цей час найбільш високий попит на фреш), - розповідає Володимир Сергієнко. - Інші партнери розмістили автомати в аеропорту Бориспіль, торговому центрі Plazma, гіпермаркеті Metro, розважальному центрі BLOCKБАСТЕР. Ці точки продажу апельсинового фрешу працюють щодня, а деякі - цілодобово (середньоденні продаж становить від 65 до 120 стаканчиків). Також варто виділити спортклуби і басейни - ми самі не очікували, що ці місця стануть надпопулярними у любителів випити на ходу якісний (без кісточок і макухи) і прохолодний фреш '. Вибираючи місце для фреш-бару, можна 'паразитувати' на нездорової їжі. За словами фрешевіков, якщо ставити бар на фуд-корті по сусідству із закладами швидкого харчування, то виручку можна збільшити в півтора-два рази. Якщо, звичайно, в меню фаст-фудів немає свіжовичавлених соків.